اهداف دوره

  • یادگیری قوانین و مفاهیم مدیریت مؤثر بک لاگ محصول
  • یادگیری مهارت های لازم برای یک مالک محصول خوب و نحوه ایفای نقش در یک تیم اسکرام
  • ایجاد آمادگی جهت شرکت در آزمون PSPO I مؤسسه Scrum.org آمریکا
  • آماده شدن به عنوان مالک محصول جهت کار در بازار داخلی و خارجی

چرا به این دوره نیاز است؟

بسیار مشاهده شده است که تیمهای توسعه فکر می کنند که همه نیازمندی های مشتری را به خوبی می دانند و می شناسند غافل از اینکه ممکن است تولید آن نیازمندی ها موجب خلق ارزش نشود و حتی مشتری نخواهد. در یک تیم اسکرام نقشی به نام مالک محصول وجود دارد که وظیفه اصلی او بیشینه کردن ارزشی است که توسط فیچرهای تولیدی تیم توسعه به مشتری قابل تحویل است. این نقش به مهارت های زیادی نیاز دارد تا بتواند به خوبی هدف فوق را پوشش دهد.

در این دوره سعی شده تا تمامی موارد مورد نیاز نقش مالک محصول به خوبی پوشش داده شود.

سرفصلهای دوره

  • مالکیت محصول در چارچوب اسکرام
  • از مدیریت پروژه تا مدیریت محصول
  • رویکرد قدیم و جدید به مدیریت محصول
  • مالکیت محصول چیست؟
  • خلاء مدیریت محصول
    • ویژن
      • یک ویژن کارآمد باید به سوالات زیر پاسخ دهد
      • یک ویژن کارآمد باید اینها را باشد:
      • ویژن و نقشه راه محصول
      • اشتباهات رایج در مورد ایجاد ویژن

– بدون ویژن بودن
– Prophecy vision
– فلج تجزیه و تحلیل
– ما بهتر می دانیم که چه چیزی برای مشتریمان خوب است
– بزرگ زیباست

    • ارزش
      • رویکرد Waterfall در خصوص خلق ارزش
      • متریک‌های ارزش
    • اعتبار سنجی
      • اسکرام و چارچوب آن
  • مالک محصول چه کسی است؟
    • ویژگیهای مطلوب یک مالک محصول
    • همکاری با تیم
    • همکاری با اسکرام مستر
    • همکاری با مشتریان، کاربران و دیگر ذینفعان
    • همکاری مالک محصول در ایونتهای اسکرام
      • برنامه ریزی اسپرینت
      • جلسه روزانه
      • بازبینی اسپرینت
      • Just in time reviews
      • جلسه ریترو
  • اشتباهات رایج
    • مالک محصول bungee
    • مالک محصول منفعل
    • قدم‌های غیرپایدار
    • گزارش دادن burndown اسپرینت به افراد رده بالای سازمان
  • انواع نقش مالک محصول یا مدیر محصول
    • Scribe
    • Proxy
    • business representative
    • business sponsor
    • Entrepreneur
  • مدیریت بک لاگ
    • کیفیت بک لاگ
      • آیتمهای داخل بک لاگ چه می توانند باشند
      • چطور نیازمندیهای nonfunctional را جمع آوری کنیم
    • نظم بخشیدن به بک لاگ
    • Story mapping
    • Impact mapping
  • مدیریت ریلیزها
    • دلایلی که ما به خاطرشان ریلیز می کنیم
    • استراتژی ریلیز
    • Release burn down chart
    • اشتباهات رایج
  • مدیریت بودجه
    • بودجه بندی چابک
  • اندازه گیری موفقیت
  • KPIs

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

  • کسانی که کار تجزیه و تحلیل نیازمندیهای نرم افزار یا Business Analysis را انجام می دهند
  • مالکین محصول یا Product Owners
  • طراحان محصول یا Product Designers
  • همه دولوپرهای تیم های اجایل و اسکرام چون باید بتوانند از خروجی های کار مالک محصول استفاده کنند
  • کسانی که کار تست نرم افزار را انجام می دهند
  • کارکنان Quality Assurance
  • مدیران محصول یا Product Managers

گواهینامه PSPO I چیست؟

گواهینامه PSPO I یا Professional Scrum Product Owner I نشان می دهد که دارنده آن شناخت مناسب و قابل قبولی نسبت به چارچوب اسکرام و مدیریت بک لاگ محصول دارد. این گواهینامه توسط موسسه Scrum.org آمریکا صادر می شود و دریافت آن مستلزم شرکت در آزمون PSPO I و قبولی در آن می باشد. این آزمون شامل ۸۰ سوال تستی است که بایستی طی ۶۰ دقیقه پاسخ داده شود و بصورت آنلاین برگزار می شود. حداقل نمره قبولی آن ۸۵% است که باعث شده این آزمون در زمره آزمونهای سخت قرار گیرد.

معروفترین گواهینامه های مالک محصول اسکرام توسط دو موسسه Scrum.org و Scrum Alliance بشرح زیر صادر می شوند:

موسسه Scrum.org توسط آقای Ken Schwaber یکی از مبدعان اسکرام در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. یکی از مزیتهای آزمون PSPO I این است که الزامی به شرکت در دوره های آموزشی موسسه مذکور نمی باشد و می توان با مطالعه شخصی و سایر روشها آمادگی لازم را در خود ایجاد نمود. لیکن سختی عبور از امتحان آن باعث شده که این گواهینامه به گواهینامه ای قابل اتکاء در این حوزه بدل گردد. هزینه شرکت در این آزمون ۲۰۰ دلار آمریکا می باشد.

موسسه Scrum Alliance در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و گواهینامه CSPO یا Certified Scrum Product Owner را صادر می کند. شرط اخذ این گواهینامه، شرکت در دوره آموزشی دو روزه مربوطه است که هزینه آن حدودا ۱۳۰۰ دلار می باشد. این دوره در کشورهای همسایه همچون امارات متحده عربی، ترکیه و هند برگزار می گردد. البته این گواهینامه هم برای خود آزمون دارد ولی عبور از آن ساده است و تنها مانع اصلی ، شرکت در دوره آموزشی آن است.

با توجه به توضیحات ارائه شده با اینکه ورود گواهینامه PSPO I به بازار حرفه ای عمر کمتری نسبت به گواهینامه CSPO دارد ولی خط کش قابل اطمینان تری برای ارزیابی دانش دارنده آن است.

ما در تلاش هستیم تا با کمک به جامعه کارآفرینی ایران، دانش بازیگران آن را بالا برده تا نه تنها در بکارگیری چارچوب اسکرام موفق باشند بلکه سطح کاری خود را به سطوح قابل قبول جهانی ارتقا دهند.

زمانبندی دوره

(برای هر دو روز - جمعاً ۱۶ ساعت)

عنوانشروعپایان
جلسه اول۹۱۰:۴۵
استراحت۱۰:۴۵۱۱
جلسه دوم۱۱۱۲:۳۰
ناهار و استراحت۱۲:۳۰۱۳:۳۰
جلسه سوم۱۳:۳۰۱۵
استراحت۱۵۱۵:۱۵
جلسه چهارم۱۵:۱۵۱۷

مدرس دوره

مریم غفوری

مریم غفوری

دارای گواهینامه های اسکرام مستر حرفه ای و مالک محصول حرفه ای اسکرام از آمریکا

PSM I, PSPO I, SPS

فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر و مدیریت فناوری اطلاعات هستند. بیش از ۱۰ سال است که در حوزه IT و مشخصاً تولید محصولات نرم افزاری فعالیت می‌کنند. سابقه فعالیت ایشان به مدیریت برنامه ریزی، مدیریت پروژه، مالکیت محصول و اجایل کوچینگ بر می‌گردد. حدود سه سال است که به طور تخصصی در حوزه مدیریت محصول، تحت فلسفه اجایل فعالیت می‌کنند. اعتقاد ایشان بر این است بستری که توسط مفاهیم اجایل در تیم‌های نرم افزاری ایجاد می‌شود، موجب خلق ارزش بیشتر هم برای افراد حاضر در تیم‌ها و هم برای مشتریان سازمان‌ها می‌گردد. از این رو مشتاقانه در حال آموزش و اشاعه این مفاهیم به دنیای نرم افزار هستند. در حال حاضر با سمت اجایل کوچ، مشغول پیاده سازی اجایل در شرکت علی بابا می‌باشند.

گواهینامه های مدرس از موسسه Scrum.org آمریکا

آیتم هایی که در این دوره به شما ارائه می شوند

  1. ۱- گواهینامه شرکت در دوره
  2. ۲- جزوه پرینت شده کامل دوره
  3. ۳- فایل pdf اسلایدهای دوره
  4. ۴- صوت دوره
  5. ۵- عضویت در گروه پیشروهای اسکرام ( گروهی که اعضای آن برای پیشرفت در اسکرام بصورت مستمر در حال کمک به یکدیگر هستند)
  6. ۶- ناهار
  7. ۷- پذیرایی میان وعده با چای، میوه، شیرینی و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *