Uncategorized

چرا اسکرام؟

چرا اسکرام؟

تیم ها و شرکتها با بکارگیری چارچوب اسکرام چه چیزهایی بدست می آورند؟

۱- کار تیمی موثر

اسکرام به افراد کمک می کند که بصورتی موثر در قالب تیم با یکدیگر کار کنند.

۲- تحویل محصول به بازار در بازه های زمانی حداکثر یک ماهه

 در اسکرام پروژه ها به تکه های کوچک قابل تحویل می شکنند تا بتوان آنها را در بازه های زمانی کوتاه تکرار شونده – حداکثر یک ماه – تولید کرد و تحویل بازار داد. این رویکرد بصورت موثری باعث مدیریت ریسک شکست محصول می شود.

۳- ارتقاء رضایت و انگیزه کارکنان

تولید و تحویل مستمر محصول باعث می شود که پیشرفت پروژه به شکلی مشهود لمس شود که خود باعث دریافت انرژی جدید توسط تیم شده و رضایت و انگیزه آنان را بالا می برد.

۴- کاهش شاخص Time to Market

بازه های زمانی کوتاه تکرارشونده که حداکثر یک ماه است به مثابه یک سررسید عمل کرده و الزام می کند که تیم تکه قابل استفاده ای از محصول را تولید و تحویل مشتری نماید.

۵- دستیابی به مشتری خوشحال و راضی

مشتریان به علت مشاهده پیشرفت کار و دریافت مستمر کار تمام شده و آگاهی از پذیرش تغییرات نیازمندیها توسط تیم، رضایت و خوشحالی واقعی را لمس می کنند.

۶- ارزیابی مستمر تولید محصول درست بر اساس فیدبک بازار

تیم اسکرام بصورت مستمر از مشتری و بازار فیدبک میگیرد و درستی مسیر خود را ارزیابی می کند تا محصولی درست نکند که مشتری نخواهد.

۷- پذیرش تغییرات بازار

در دنیای امروز تغییر مستمر نیازمندیهای مشتریان امری طبیعی است. در اسکرام یاد میگیریم که چطور با وجود این تغییرات کار کنیم و با پذیرش آنها موجبات رضایت مشتری را فراهم نماییم.

۸- تبدیل مدیر به رهبر

در این چارچوب نقش مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار از مدیر به رهبر تغییر می کند تا بجای دستور دادن و کنترل لحظه ای تیم ها، کمک کردن وظیفه اصلی آنها شود و چگونگی انجام کار را به خود تیم ها واگذار کنند. این تغییر، انقلابی شگرف در زندگی حرفه ای مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار می باشد که اسکرام جرقه شروع آن است.

۹- پرداختن عمیق به بعد انسانی تیم ها

این افراد هستند که محصولات پیچیده باکیفیت و خلاقانه را تولید می کنند نه ماشین یا ابزار. لذا اسکرام بصورتی عمیق به بعد انسانی تیم ها ورود کرده و سعی می کند که با مدیریت آن، افراد تیم بصورت مستمر در بالاترین سطح توانمندی خود در حال کار باشند.

۱۰- مدیریت ریسک شکست محصول

با توجه به بازه زمانی حداکثر یک ماهه که اسکرام تعریف می کند تا تکه قابل استفاده ای از محصول تولید کنیم و به بازار تحویل دهیم در صورت تولید محصول اشتباه حداکثر ظرف یک ماه متوجه موضوع خواهیم شد.

۱۱- بهبود ارتباطات اعضای تیم و ارتقا سطح شفافیت

برای کار در فضای عدم قطعیت و وجود تغییرات پیوسته چاره ای جز بکارگیری ارتباطات بهتر و شفاف نمودن همه جنبه های کار وجود ندارد. و اسکرام در این خصوص عمیقا ورود می کند.

۱۲- رسیدن به تیم های نتیجه گرا

در اسکرام رسیدن به نتیجه یعنی تکه های کوچک قابل استفاده محصول، مفهومی بنیادین است که باید در بازه های زمانی کوتاه و تکراری اتفاق بیفتد. با این رویکرد بصورت مستمر خلق ارزش می شود.

۱۳- دستیابی به تیم های خود-سازمانده

هدف و مقصد نهایی محصول توسط صاحبان کسب وکار مشخص می شود و این تیمهای خود-سازمانده هستند که چگونگی رسیدن به آن را تعیین می کنند. لذا صاحبان کسب و کار آزادی عمل زیادی پیدا می کنند و دیگر نیازی به مدیریت و کنترل مستمر تیمها ندارند.

۱۴- ارتقا مستمر فرآیند تولید توسط خود تیم

در اسکرام نه تنها بایستی بصورت مستمر محصول قابل استفاده تولید و تحویل مشتری شود بلکه بایستی فرآیندی که با آن محصول تولید می شود نیز بصورت مستمر ارتقاء یابد و آن هم توسط خود تیم. از اینرو این تیم ها تبدیل به سرمایه ای ارزشمند برای سازمانها می شوند.

۱۵- چابک شدن سازمانها در ربودن فرصتهای کسب و کاری

با توجه به چابکی مستتر در تیم های اسکرام و قابلیت تطبیق با تغییرات، سازمانها به جایگاهی می رسند که در مقابل رقبا براحتی و با سرعت بیشتری فرصتهای کسب و کاری را شکار می کنند و گوی سبقت را خواهند ربود.

و حالا اسکرام چیست؟


” اسکرام چارچوبی است برای کار تیمی موثر جهت تولید و تحویل مستمر محصولات پیچیده “

برای بکارگیری این چارچوب می توانید از محصولات آموزشی و مشاوره ای مدرسه اسکرام بهره ببرید.

 

مدرسه اسکرام مرجع حرفه ای آموزش اسکرام

مقالات دیگر

خصوصیات یک تیم اسکرام بالغ

مهارتهای نرم در اسکرام – مهارت خودآگاهی و خودشناسی (بخش سوم)

اسکرام مستری در ۳۰۰ کلمه

آیا چابکی آخرین هوس و موج تغییر در صنعت است؟

ارزشهای اسکرام

 

image_pdfدانلودimage_printپرینت
۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵ (۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *