Uncategorized

تغییر و فرصتی برای تغییر – یک نیاز دائمی برای محیط پیچیده

اسکرام ، فرصتی برای تغییر

(مقاله ای در خصوص آمادگی برای تغییر و نیاز دائمی به آن در محیط پیچیده)

 

نویسنده : Khoa Doan Tien تاریخ انتشار ۱۰ فوریه ۲۰۲۰

ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار

این مقاله با اجازه و هماهنگی نویسنده ترجمه و منتشر می شود .

لینک مقاله اصلی : https://www.scrum.org/resources/blog/change-have-chance

تصمیم غلط

مردم اغلب تصور می کنند که مقاومت ، پایداری و عدم تسلیم آنها باعث تضمین موفقیت می شود. با این وجود، نگاهی به گذشته تان داشته باشید. چند بار سعی کرده اید ولی نتیجه خوبی به دست نیاورده اید؟ آیا تصمیم گیریهای ختم شده به شکست شما بیشتر از موفقیت هاست یا فقط شکست تجربه کرده اید؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا و اینکه حلقۀ مفقودۀ شما برای موفق شدن چیست؟

اجازه دهید با مثالی از فوتبال ادامه بدهیم. آیا یک تیم فوتبال می خواهد جام را بدست آورد یا در تمام مسابقات برنده شود؟ اگر انتظارات خود را در مورد چگونه برنده شدن در تمام مسابقات در نظر بگیرید، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. حتی این موضوع شاید غیر ممکن باشد. اما اگر هدف به دست آوردن جام پیروزی باشد، شانس و استراتژی های بهتری وجود خواهد داشت ( با پذیرش تساوی یا حتی باخت در برخی مسابقات ). حتی آماده سازی طولاتی تر برای قهرمان شدن در سال آینده به جای امسال می تواند جزو انتخاب ها باشد.

پشتکار و اراده بسیار خوب است، اما داشتن آنها در موقعیت و زمان مناسب، بسیار مهم و حیاتی است. مسیر رسیدن به یک هدف، طولانی و گاهی بغرنج است و قطعاً استراتژی های زیادی برای به دست آوردن آن خواهید داشت. یاد بگیرید چگونه برنامه یا استراتژی خود را به صورت دائم و پیوسته مورد کنکاش و تطبیق قرار دهید تا در رسیدن به هدف خود موفق شوید. وقتی با شکست مواجه شدید، از آن یاد بگیرید، برنامه خود را تغییر داده و به مسیر خود ادامه دهید.

 برای رسیدن به هدف، نیاز به تغییر دارید

یادآوری یک لطیفه خالی از لطف نیست . داستان مردی که در تاریکی خیابان کلیدش را گم کرده بود ولی چون جایی که کلیدش را گم کرده بود تاریک بود، فقط زیر نور چراغ را می گشت. ( اثر چراغ خیابان )

همانند این مرد لطیفه که فقط جاهای روشن را به دنبال کلید می گردد، نباشید. کلید ( راه رسیدن به هدف ) در روشنایی نیست، در جایی در تاریکی باید به دنبال آن باشید. شبیه کسب و کار یا محصول شما در یک محیط و فضای پیچیده. فضایی که نادانسته های شما بیشتر از دانسته های شماست. کلید موفقیت پنهان است و شما باید برای پیدا کردن آن یا راهی بسازید و یا راهی بیابید.

اما استراتژی مناسب برای مقابله با پیچیدگی و عدم قطعیت چیست؟ وقتی ما در تاریکی قرار می گیریم ، به صورت طبیعی آهسته قدم بر می داریم و گام به گام پیش می رویم تا بفهمیم جهت انتخابی ما درست است یا درست نیست. اگر درست نباشد، یک قدم به عقب بر می گردیم و در جهتی دیگر ادامه می دهیم. این روش با قصدی واضح برای شفاف سازی ، بازرسی و تطبیق است. این یک روش تجربی است و مبنای چهارچوب اسکرام است. اسکرام بر اساس تجربه و تجربه گرایی شکل گرفته است.

هیچ اشکالی ندارد که با عزمی راسخ و تعهد به سمت هدفتان حرکت کنید، حتی اگر حرکت به سمت ستارۀ شمالی باشد. اما در مسیرتان چابک و چالاک باشید. گاهی شکست، اعتماد به نفس شما را به چالش خواهد کشید، ولی مطمئن باشید که برای موفقیت شما ضروری است.

به واسطۀ شکست شما یاد می گیرید و اصلاح می کنید و بهبود می دهید. حتی ممکن است برای حرکت سریعتر و دورتر، تصمیم بگیرید که چمدان خود را هم جدا کنید.

نتیجه

  • تصمیمی با چشم انداز بلند روی پیروزی های کوتاه مدت داشته باشید.
  • ذهنیتی باز داشته باشید و برای رسیدن به هدف با چابکی یاد بگیرید و تغییر کنید.
  • شکست را در فرآیند موفقیت خود لحاظ کنید. هر وقت که شکست خوردید، از آن یاد بگیرید، خود را اصلاح کنید و روشتان را بهبود دهید و دوباره حرکت کنید.
  • برای تصمیم های سخت آماده باشید. گاهی مجبور می شوید برای ادامۀ راه چیزی را جدا کنید.
  • بدانید و در نظر داشته باشید، چه زمانی، به صورت بالقوه سرمایه گذاری است و چه زمانی یک تجربه. به ویژه در فضای پیچیده و پر از عدم قطعیت، چیزهایی که نمی دانید بسیار زیاد است. اگر تجربه است، سرمایه گذاری خود را بهینه کنید تا شانس خود را به حداکثر برسانید.
  • اسکرام بر اساس تجربه و تجربه گرایی شکل گرفته است. اسکرام یک چهارچوب است که بتوانید در فضای پیچیده با عدم قطعیت زیاد دوام بیاورید.

 

 

مقالات دیگر مدرسه اسکرام مرجع حرفه ای آموزش اسکرام

۱۰ سوالی که یک مالک محصول برای موفقیت تیم اسکرام بایستی پاسخ آنها را بداند.

مهارتهای نرم در اسکرام – مهارت خودآگاهی و خودشناسی (بخش سوم)

اسکرام مستری در ۳۰۰ کلمه

آیا چابکی آخرین هوس و موج تغییر در صنعت است؟

چرا اسکرام؟

image_pdfدانلودimage_printپرینت
۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵ (۰ votes, average: ۰.۰۰ out of ۵)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *