ارزش های اسکرام – تمرکز و تاثیر آن بر بهره وری و کسب و کار
ارزش های اسکرام به معنی کسب و کاری بزرگ است (ارزش های اسکرام – تمرکز و تاثیر آن بر بهره وری و کسب و کار)
نویسنده : Jochen (Joe) Krebs– تاریخ انتشار 13 فوریه 2020
ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار
این مقاله با اجازه و هماهنگی نویسنده ترجمه و منتشر می شود .
لینک مقاله اصلی : https://www.scrum.org/resources/blog/scrum-values-mean-big-business
اسکرام و ارزش های اسکرام
در سند رسمی « راهنمای اسکرام » همراه با تعریف اسکرام ، قوانین بازی هم مشخص می شوند. اسکرام، قوانین زیادی ندارد ولی همین قوانین کم و ساده به طور کامل توضیح داده شده اند. برای مثال همیشه برای هر Product Backlog یک Product Owner وجود دارد. رویدادهای با مدت زمان مشخص و محدود، نقش ها و فرآورده ها به صورت خلاصه، نشانه گذاری شده و توضیح داده شده اند. در حقیقت با یک تصویر سیاه و سفید رو به رو هستیم.
اما راهنمای اسکرام، پنج ارزش اسکرام را هم تعریف می کند. تمرکز، باز بودن، تعهد، شجاعت و احترام. در تدریس اسکرام، به صورت واضح بیان می شود که ارزش های اسکرام جزء جدایی ناپذیر اسکرام است. این ارزش ها به دلایلی خوب همه جا هستند. اما یادگیرندگان اسکرام، با نرمی و ملایمت این ارزشها مشکل دارند، چرا که نسبت به Daily Scrum که محدود به برگزاری در یک زمان مشخص است و حداکثر پانزده دقیقه دارد، کمتر ملموس هستند. از آنجا که ارزشهای اسکرام، سفتی و سختی کمتری دارند، اقناع ذهن شما از یک نگرش کسب و کاری، کار سختی است.
برای ورود به دنیای اسکرام می توانید از دوره غیرحضوری “آشنایی مقدماتی با اسکرام” شروع کنید
تمرکز، یکی از ارزش های اسکرام
اجازه دهید نگاهی به تمرکز به عنوان یکی از ارزش های اسکرام بیاندازیم.
تمرکز برای یک Product Owner ، به این معنی است که او باید بر اولویت بندی آیتم ها در Product Backlog متمرکز باشد. این اولویت بندی به این معنی است که در آن زمان چه چیزی برای مشتری یا سازمان مهم است.
تیمهای توسعه Sprint Goal را می سازند تا تمرکز کامل بر روی کارشان ایجاد کنند و درگیر مسائل حاشیه ای نشوند و در جهات و مسیرهای متفاوت و انبوه کشیده نشوند. تیمهای توسعه همچنین بر روی کیفیت و انجام و اتمام کار، طبق فهم مشترک تیم، متمرکز می شوند.
Scrum Master بر روی خود اسکرام متمرکز می شود و کمک می کند تا مشکلات و موانعی را که به صورت سیستمی مانع حرکت تیمها می شوند، از میان بردارد. آنها بر روی ماهیت بهره وری فرآیند نظارت دارند و به تیمها کمک می کنند که در بستر زمان خود را اصلاح کرده و بهبود دهند.
در یک چارچوب ارزش محور مانند اسکرام در مقابل دیدگاه برنامه محور ( مدیریت پروژۀ سنتی)، ما بر روی ارزش به معنای یک کل متمرکز هستیم. ما بر روی ساخت راه حل درست تمرکز می کنیم، نه حل کردن مشکل سه محدودیت ( محدوده کار، برنامه و هزینه) مدیریت پروژۀ سنتی که دردسرها و سردردهای بسیاری ایجاد می کنند.
یک مثال از تاثیر تمرکز
یک مثال برای شما مطرح می کنم که ببینید چگونه کسب و کارها برای تمرکز فریب می خورند. اجازه دهید یک مفهوم را که در سند «راهنمای اسکرام» توضیح داده نشده است، در نظر بگیریم. به نظر شما چرا ذینفعان و تیم های اسکرام مفهوم Minimum Viable Product ( MVP ) به معنی حداقل محصول پذیرفتنی قابل ارائه به مشتری را دوست دارند؟ بله، یک MVP تمرکز ایجاد می کند، به آنها جهت می دهد و برای آنها قطعه ای از محصول را مشخص می کند که با هم بر روی آن کار کنند.
بدون تمرکز، تیم ها بدون هدف در حال کار هستند و احتمال دارد فیچرهای کمتر خواسته شده از محصول مورد انتظار را بسازند و یا چیزهایی بسازند که مشتریان آنها را نخواهند یا نیاز نداشته باشند. آنها پیشرفت یا کیفیت را از دست می دهند و به راحتی پریشان و مضطرب می شوند. بدون تمرکز، با از بین رفتن اعتماد و اطمینان در اعضای تیم اسکرام درگیر خواهند شد که این درگیری بین تیم های مختلف اسکرام و همچنین تیم رهبری اشاعه پیدا خواهد کرد. بدون تمرکز شاهد رفتارها و نتایجی بیهوده، خزنده و ضعیف خواهیم بود که مدارس کسب و کار و کتابهای رهبری به وفور در خصوص آن به ما هشدار می دهند.
استارت آپ های موفق همیشه متمرکز هستند و دقیقاً به دلیل همین تمرکز توانسته اند اعتماد سرمایه گذاران را جلب کنند.
تمرکز یعنی کسب و کار و کسب و کار یعنی تمرکز. ارزش های اسکرام یعنی کسب و کار.
مدرسه اسکرام مرجع حرفه ای آموزش اسکرام
مقالات دیگر مدرسه اسکرام
دورکاری ؟؟؟؟ ضربه بعدی را به شما خواهـد زد !!!!
ویدئو بلاگ: چرا هدف اسپرینت مهم است؟
چگونه از چارچوب اسکرام برای تولید محصول آموزشی “آشنایی مقدماتی با اسکرام” استفاده کرده ایم؟
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.