اسپرینت (Sprint)
مقدمه ای بر اسپرینت
برخلاف سایر رویدادهای اسکرام، اسپرینت یک جلسه نیست. در عوض، این ظرف برای تمام کارها و جلساتی است که توسط یک تیم اسکرام برای رسیدن به یک هدف اسپرینت انجام می شود.
هیچ کاری در اسکرام خارج از اسپرینت انجام نمی شود و هیچ شکافی بین اسپرینت ها وجود ندارد. وقتی یکی تمام می شود، بعدی بلافاصله شروع می شود. هر اسپرینت با یک جلسه برنامه ریزی (Sprint Planning) شروع می شود و با بررسی کارهای تکمیل شده در طول اسپرینت (Sprint Review) و بررسی نحوه انجام اسپرینت (Sprint Retrospective) به پایان می رسد. در طول اسپرینت، توسعه دهندگان به طور روزانه (Daily Scrum) برای بررسی پیشرفت خود به سمت هدف اسپرینت دور هم جمع می شوند.
مدت زمان اسپرینت ها نباید بیش از یک ماه باشد تا اصل اسکرام در مورد حلقه های بازخورد سریع نمود پیدا کند.
اسپرینت هایتان را موثرتر برگزار کنید
حتی زمانی که هدف، تایم باکس و شرکت کنندگان اسپرینت به خوبی مشخص شده اند،گاهی شاهد آن هستیم که که تیم های اسکرام در قالب ضدالگوهایی قرار می گیرند که ارزش آنها را کاهش می دهد.
ضد الگوهای رایج عبارتند از:
- به طور مداوم کار را از یک اسپرینت به اسپرینت بعدی می برید – تیمهایی که کارهای خود را به اندازه ظرفیت اسپرینت برنامهریزی نمیکنند همیشه در حال جابجا کردن کار روی اسپرینت بعدی هستند.
- تغییر مکرر طول اسپرینت – با تکامل محصول، ممکن است طولانی یا کوتاه کردن اسپرینت مناسب باشد. با این حال، تغییر مکرر طول اسپرینت ممکن است نشاندهنده این باشد که تیم بین تمایل به برگزاری جلسات کمتر (برنامهریزی اسپرینت، بررسی اسپرینت و گذشتهنگر اسپرینت) و درک اینکه نیاز به بازخورد مکرر از طرف ذینفعان دارند، گیر کرده است.
- اسپرینت های تخصصی – اسپرینت های تخصصی (مانند طراحی، تجزیه و تحلیل یا تست اسپرینت ها) به طور کلی نشان می دهد که تیم درک درستی از اسکرام ندارد. مثلا:
- برخی از تیم ها یک “Sprint 0” ایجاد می کنند که یک اسپرینت قبل از شروع رسمی پروژه است. وقتی یک تیم پیشنهاد میکند Sprint 0 داشته باشد، ممکن است به این دلیل باشد که آنها احساس میکنند باید برخی از مصنوعات را ایجاد کنند (مانند Backlog محصول و تعریف Done)، یا برخی از سؤالات فرآیندی یا فنی را قبل از اسپرینت (مانند ابزارهایی برای توسعه محصول) حل کنند. با این حال، ماهیت اسکرام این است که بتواند با مشکلات پیچیده شروع کند و آنها را به صورت تدریجی و تکراری حل کند. چیزی به نام “Sprint 0” وجود ندارد، بلکه فقط یک “Sprint” داریم.
- برخی از تیم ها یک اسپرینت “Hardening” ایجاد می کنند که به بهبود کیفیت محصول اختصاص دارد. اگر تیم احساس میکند که لازم است یک اسپرینت «Hardening» داشته باشد، اغلب به این دلیل است که در ایجاد، تکامل و مطابقت با تعریف «Done» دقت نکردهاند. آنها معمولاً کار زیادی را انجام می دهند و زمان لازم برای ایجاد یک نتیجه با کیفیت بالا را ندارند. نباید اسپرینت های “Hardening” وجود داشته باشد. در عوض، در اسپرینتهای اولیه، تعریف Done ممکن است سختگیری کمتری داشته باشد و در طول اسپرینتهای بعد، تعریف Done ممکن است به طور فزایندهای سختگیرانه شود.
- اجرای اسپرینت ها به عنوان پروژه های کوچک آبشاری – شروع اسپرینت برای توسعه در نظر گرفته می شود و نزدیک به پایان بازه زمانی اسپرینت، همه کارها وارد فاز تست می شوند.
- قرار دادن کل Sprint Backlog در “Developing” زمانی که Sprint شروع می شود – اغلب، تیم ها از یک برد برای تجسم وضعیت هر آیتم Sprint Backlog استفاده می کنند. حداقل، این حالتها عبارتند از: «To Do»، «Developing»، «Blocked» یا «Done». این ضد الگو زمانی حاصل می شود که توسعه دهندگان PBI هایی را که قصد دارند روی آنها کار کنند در ابتدای Sprint انتخاب می کنند و همه آنها را در حالت “Developing” قرار می دهند.
نکاتی برای داشتن اسپرینت های قوی
شکستن ضد الگوهای ذکر شده در بالا به ایجاد اسپرینت های قوی و موثر کمک می کند. نکات زیر را در نظر بگیرید:
- یک اسپرینت دو هفته ای ممکن است نقطه شروع خوبی برای تعیین طول اسپرینت باشد. اگر نمی توان PBI ها را به اندازه ای کوچک کرد که در یک اسپرینت دو هفته ای انجام شوند یا هدف اسپرینتی را نمی توان تعریف کرد تا در عرض دو هفته به آنها دست یافت، طولانی تر کردن Sprint را در نظر بگیرید. اسپرینتهای کوتاهتر سودمند هستند زیرا فرصتهایی را برای بازخورد و سازگاری بیشتر فراهم میکنند.
- طول اسپرینت را تا حد امکان ثابت نگه دارید. گاهی اوقات تیم ها طول اسپرینت را در زمان هایی که تعطیلات رسمی هست افزایش می دهند، اغلب برای اینکه “Velocity” خود را در طول اسپرینت ثابت نگه دارند. با این حال، Velocity معیار ضعیفی برای ایجاد ارزش است. تیم ها باید میزان کاری را که در دوره های تعطیلات رسمی پیش بینی می کنند را کاهش دهند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.