جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره های آموزشی
    • اسکرام مستر
    • مالک محصول
    • دولوپر
    • مدیران
    • مشترک برای همه نقش ها
    • سازمانی و تیمی
  • مدرسان
  • مقالات
  • تماس با ما
  • باشگاه پیشرفت
  • اجایل گپ

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • پشتیبانی (واتساپ): ۰۹۱۲۸۲۵۲۵۳۸
  • info@scrumschool.ir
  • تدریس در مدرسه اسکرام
  • لیست علاقه مندی ها
0
مدرسه اسکرام
  • خانه
  • دوره های آموزشی
    • اسکرام مستر
    • مالک محصول
    • دولوپر
    • مدیران
    • مشترک برای همه نقش ها
    • سازمانی و تیمی
  • مدرسان
  • مقالات
  • تماس با ما
  • باشگاه پیشرفت
  • اجایل گپ
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
ورود / عضویت

وبلاگ

مدرسه اسکراموبلاگبدون دسته بندیKISS در ازای بدهی فنی؟!

KISS در ازای بدهی فنی؟!

20 مهر 1399
ارسال شده توسط کسری طوفانی
بدون دسته بندی
KISS در ازای بدهی فنی؟!

در توسعه نرم افزار مفهومی وجود دارد به نام KISS یا اصل سادگی که به روایت های مختلفی بیان می شود:

“Keep it simple, silly”, “keep it short and simple”, “keep it simple and straightforward”, “keep it small and simple”, “keep it stupid simple”

در ویکی پدیا اینگونه تعریف شده است:

“این اصل بیان می‌کند که اکثر سیستم‌ها چنانچه ساده و به‌ دور از پیچیدگی بمانند، عملکرد بهتری خواهند داشت؛ بنابراین، سادگی باید هدف اصلی طراحی سیستم‌ها باشد و از پیچیدگی‌های بیهوده اجتناب کرد.”

 

برای آنکه به درک مشترکی برسیم من اسم آن را “سادگی جذاب مشتری” می گذارم که یک مالک محصول توانمند و متخصص از آن به عنوان ابزاری برای کسب اقبال بیشتر مشتریان و کاربران استفاده می کند. اما در سوی دیگر این میدان سادگی، توسعه دهندگان محصول (یا سیستم) قرار دارند. جایی که برنامه نویسان وظیفه اصلی پیاده سازی این سادگی را دارند و متاسفانه محل بروز چالش ها و اشاره همیشگی چوب های سرزنش در مشکلات و خطاهای سیستم هستند!

 

راحت نویسی

یک رویکرد بسیار متداول بین برنامه نویسان این است که کد نویسی به گونه ای انجام شود که در مرحله اول صرفاً کد عملیاتی شده و سیستم کار کند. اما دقیقاً تأکید همینجاست “در مرحله اول”.

مشکل زمانی بروز می کند که این سادگی در کدنویسی تا آنجایی ادامه یابد که امکان گسترش و تعمیم آن در سطوح دیگر برنامه (یا برای scale بزرگتر) وجود نداشته باشد.

این مورد را می توان “سادگی جذاب برنامه نویس” نامید که در نقطه مقابل بشدت منفور مالک محصول و سرمایه گذاران است. چرا که دیر یا زود گریبان گیر شده و آن ها را با گلایه و شکایت های کاربران مواجه می کند. این همان “بدهی فنی” (Technical Debt) است.

  “بدهی فنی در نتیجه تصمیمات بد یا انتخاب های ضعیف فنی ایجاد می شود.”

بدهی های فنی می بایست بطور مستمر رسیدگی و رفع شوند. در صورت انباشت به مرور زمان سرعت توسعه و تحویل محصول را کاهش داده و در نهایت حتی می توانند مانع تولید increment و خروجی نهایی برای زمان طولانی شود.

بدون شک کد گسترش می یابد. کاربران سیستم شما بیشتر می شوند و مهمتر از همه از نوشتن کد فعلی زمان می گذرد و آنوقت بهبود آن روز به روز سخت تر شده و هزینه عملیاتی بیشتری به همراه خواهد داشت.

به طور مثال در طراحی شیء گرا یکی از اصول پنج گانه SOLID این است که کلاس ها، توابع، متدها و … باید گسترش پذیر باشند و در عین حال برای تغییر کردن بسته باشند.

 

برای ورود به دنیای اسکرام می توانید از دوره غیرحضوری “آشنایی مقدماتی با اسکرام” شروع کنید

دوره غیرحضوری آشنایی مقدماتی با اسکرام

 

حفظ کیفیت

چالش دیگر همراه با ایجاد اصل سادگی این است که باید همراه با حفظ و ارتقا کیفیت محصول باشد و از طرف دیگر این سادگی در طراحی سمت کاربر زمانی که بیش از اندازه باشد می تواند کاربر را سردرگم کند. طراحان UI/UX شما در این زمینه متخصص هستند پس به آن ها اعتماد کنید.

بطور مثال اگر شما در سیستمتان یک پنل کاربری دارید عملیات های مختلف باید به راحتی و سریع در دسترس کاربر باشند اما اگر همین پنل شامل 20 عملیات مختلف باشد برای فراری دادن کاربرانتان می توانید همه آن ها را در یک آیتم بگنجانید. باید خیلی احتیاط کنیم که بقول همان ضرب المثل معروف از آن طرف بوم نیفتیم!

 

به خاطر داشته باشیم که اصل سادگی، بسیار ارزشمند و مهم  است اما نه به هر قیمتی.

 

مدرسه اسکرام ، مرجع حرفه ای آموزش اسکرام

بعدی آنچه دواپس درباره اجایل به من آموخت
قبلی عامل کیفیت برای دستیابی به تحویل قابل پیش بینی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها
پشتیبانی

توجه
مدرسه اسکرام هیچ گونه وابستگی به موسسه Scrum.org ندارد و ادعا هم نمی کند که محتواهایی که تولید و ارائه می کند و کلاسهایی که برگزار می نماید، مورد تایید موسسه مذکور است. با اینحال مدرسه اسکرام بطور کامل دنباله رو موسسه Scrum.org است و تمام تلاش خود را بکار میگیرد تا محتواهایی که تولید می کند منطبق بر سطوح کیفیت این موسسه باشد.
در ضمن تمامی کلمات مخفف ، عبارتها و سرنامهایی که در ادامه آمده جزء داراییهای فکری و حقوق معنوی موسسه Scrum.org می باشد و مدرسه اسکرام صرفا از آنها به عنوان مرجع و برای ارجاع استفاده می کند و در مورد مالکیت آنها هیچگونه ادعایی ندارد.

Awareness
We are not affiliated with Scrum.org and do not claim that our contents and classes are endorsed and confirmed by Scrum.org. Furthermore, we are not a representative of Scrum.org.
NOTE: All following words, acronyms, and phrases are trademarks belonging to Scrum.org:
PSM I, PSM II, PSM III, PSPO I, PSPO II, PSPO III, PSD I, SPS, PAL I, PSK I, PSU I, Professional Scrum Master, Professional Scrum Product Owner, Professional Scrum Developer, Scaled Professional Scrum, Professional Agile Leadership, Professional Scrum with Kanban, Professional Scrum with User Experience.

خبرنامه

چیزی را از دست ندهید! ثبت نام کنید و از رویدادها، تخفیف ها و دوره های جدید ما مطلع باشید.

    Scrum School 2022 © | کلیۀ حقوق برای مدرسه اسکرام محفوظ است و استفاده از مطالب در جاهای دیگر صرفا با ذکر منبع و لینک به سایت مدرسه اسکرام بلامانع است.
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
    ارسال به ایمیل
    https://scrumschool.ir/?p=6643
    مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.