برنامه ریزی اسپرینت : پنج اختلال شایع و تاثیر آنها در تیم اسکرام
برنامه ریزی اسپرینت یکی از رویدادهای اسکرام است . عدم درک درست تیم اسکرام از این رویداد باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد تیم در رسیدن به هدف اسپرینت است .
نویسنده : Piyush Rahate – تاریخ انتشار 31 مارچ 2020
ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار
این مقاله با اجازه و هماهنگی نویسنده ترجمه و منتشر می شود .
لینک مقاله اصلی : https://www.scrum.org/resources/blog/sprint-planning-5-dysfunctions
هر اسپرینت با یک رویداد برنامه ریزی اسپرینت آغاز می شود . بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که تیم اسکرام به درک مشترکی از چیستی و چگونگی چیزی که به عنوان یک فرآوردۀ تکمیل شده به مشتری تحویل خواهند داد رسیده باشند تا بیشترین ارزش تجاری را ایجاد کند. اگر چه همانند سایر رویدادها ، برنامه ریزی اسپرینت هم با اندک نقص هایی همراه خواهد بود. در این مقاله ، پنج اختلال شایع و رایج در جلسات برنامه ریزی اسپرینت ، معرفی و به اختصار تشریح می شوند .
1- مالک محصول خارج از دسترس
افراد با نقش مالک محصول غالباً فکر می کنند، که انتقال تمام و کمال ملزومات به تیم توسعه به اندازه ای کافی و خوب است که آنها بتوانند کار را به درستی انجام دهند . آنها زمانی بیش از حد را با استفاده کنندۀ نهایی محصول و ذینفعان می گذرانند یا صرفاً به نوشتن برخی نیازها برای تیم ، اکتفا می کنند. در حقیقت خارج از دسترس بودن مالک محصول ، سرنخ شایعترین اختلال برای جلسات برنامه ریزی اسپرینت است که خود ریشۀ اختلالات دیگر هم هست.
2- عدم پالایش به موقع بک لاگ محصول
از آنجا که مالک محصول به میزان لازم در دسترس نیست ، تیم توسعه جلسات پالایش بک لاگ محصول را انجام نمی دهند . همانطور که می دانیم ، جلسۀ پالایش بک لاگ محصول ، یک جلسۀ هماهنگی و مشترک برای پالایش و حرکت به سمت آمادۀ انجام بودن کارها با جزئیات کافی ، اولویت بندی و برآوردها است . اولویت بندی آیتم ها در بک لاگ محصول به صورت انحصاری وظیفۀ مالک محصول است و او باید در قبال مسئولیت آن باید پاسخگو باشد. ارائۀ جزئیات دقیق برای آیتم های باقیمانده در بک لاگ محصول نیز وظیفۀ مالک محصول است. طبیعی است که در دسترس نبودن مالک محصول، هیچ فایده و ارزشی به فرآیند پالایش بک لاگ محصول اضافه نمی کند.
3- نیازمندیهای مبهم
در حالی که زمان کافی به پالایش آیتم های بک لاگ محصول صرف نمی شود ، تیم توسعه در جلسۀ برنامه ریزی اسپرینت برای اولین بار نیازمندی ها را دریافت می کند . از آنجایی که پالایش آیتم ها یا انجام نشده یا به درستی انجام نشده است ، لیست نیازمندی ها غالباً مبهم و دو پهلو است. تیم توسعه غالباً سرنخ مناسب برای حرکت به جلو ندارد. آنها مجبور می شوند زمان زیادی را روی فقط یک آیتم بک لاگ محصول تلف کنند و در نتیجه از فرصت رویداد برنامه ریزی اسپرینت برای بازرسی و تطبیق استفاده نمی کنند .
4- پیش بینی های اشتباه
از آنجایی که تیم توسعه ، برای اولین بار آیتم های بک لاگ محصول را در جلسۀ برنامه ریزی اسپرینت می بیند ، آنها هیچ دید شفاف و واضحی نسبت به نیازمندی ها ندارند یا از سناریوها و پیچیدگی هایی که در ابتدای کارایجاد می شوند ، غافل می شوند . این عوامل باعث می شوند که تیم توسعه در برآوردهای خود دچار افراط و تفریط شود و همین موضوع باعث می شود که پیش بینی های نادرست از آنچه می توان در طول اسپرینت یا پس از آن انجام داد ایجاد شوند .
5- عدم تعهد مشترک
چهار اختلال تشریح شده در آیتم های قبل ، در نهایت منجر به اختلال مهمتر و نهایی در تیم اسکرام می شود و آنهم عدم تعهد مشترک است . نیازمندی های مبهم ، پیش بینی های کمتر یا بیشتر برای برآوردها و عدم تعهد مشترک در تیم اسکرام ، باعث بروز اختلافات بین مالک محصول به عنوان صاحب کار و تیم توسعه به عنوان تحویل دهندۀ کار می شود . برخوردها با مطرح کردن و برجسته کردن کارهایی که طرف دیگر انجام داده یا انجام نداده آغاز می شود . این رویه عملا کاری ندارد که فی الواقع تیم باید به عنوان یک واحد منسجم کار کند.
نتیجه :
ممکن است اختلالات دیگری در کار بروز کنند که باعث شوند جلسۀ برنامه ریزی اسپرینت موفقی برگزار نشود . این اختلالات مواردی بود که من با آنها برخورد داشتم و به عنوان یک اسکرام مستر، خوب است که همیشه نسبت به چنین اختلالات عملکردی هوشیار باشید ، آنها را آشکار کنید و به تیم کمک کنید که بر چالش ها و نارسایی ها غلبه کند.
مقالات دیگر مدرسه اسکرام مرجع حرفه ای آموزش اسکرام
رهبری چابک در زمان بحران کروناویروس
تفاوت مالک محصول و بیزینس آنالیست
دورکاری ؟؟؟؟ ضربه بعدی را به شما خواهـد زد !!!!
مهارتهای نرم در اسکرام – نگرشی نو به کار تیمی و روابط انسانی (بخش اول)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.