جلسات گذشته نگر (Sprint Retrospective)

مقدمهای بر گذشته نگر اسپرینت/Sprint Retrospective
جلسه گذشته نگر اسپرینت (رترو) آخرین رویداد در اسپرینت است و زمانی است که برای تیم اسکرام در نظر گرفته شده است تا راههایی برای بهبود اثربخشی و نحوه کار تیمی خود پیدا کند. برخلاف سایر رویدادهای اسکرام که تمرکز بر بازرسی و تطبیق روشهای بهبود محصول است، Sprint Retrospective مکانی است برای تیم اسکرام به جهت بازرسی و تطبیق شیوههای کاری خود.
در این جلسات تیم عموما در این موارد بحث میکند:
- اعضای تیم چقدر خوب تعامل و ارتباط برقرار میکنند.
- موانعی که با آنها مواجه شده اند.
- چقدر خوب موانع را از سر راه برداشتند.
- آیا تعریف کار انجام شده (Definition of Done) همچنان به صورت نوشته شده کار میکند و جواب میدهد، یا نیاز هست که به روز شود.
- آیا پیشرفت هایی در نحوه عملکرد تیم وجود دارد که می تواند در اسپرینت های آینده اجرا شود.
گذشته نگر اسپرینت در یک نگاه:
رویداد | بررسی / بازرسی | انطباق / سازگاری | شرکت کنندگان | محدوده زمانی |
گذشته نگر اسپرینت | اسپرینت، DoD | بهبودهای عملی، DoD | تیم اسکرام | 3 ساعت برای اسپرینت 1 ماهه |
برگزاری گذشته نگر
Sprint Retrospective رویدادی برای کل تیم اسکرام است تا در مورد اینکه چه چیزی خوب پیش رفت، با چه مشکلاتی مواجه شدن و چگونه آن مشکلات حل شدند یا نشدند، بحث و گفتگو کنند. در طول جلسه، تیم تغییراتی را در روش کار خود برای کمک به بهبود اثربخشی آنها شناسایی میکند. برای اینکه مسیر این پیشنهادات را گم نکنید، تمرین خوبی است که با افزودن آنها به Sprint Backlog برای اسپرینت بعدی، آنها را قابل مشاهده کنید.
اغلب پیش میآید که اسکرام مستر مسئولیت تسهیل رترو را بر عهده میگیرد، اما این امر حتما لزومی ندارد. در واقع، به منظور درگیر نگه داشتن تمام اعضای تیم در طول رویداد رترو اسپرینت، تمرین خوبی است که آنها به نوبت به عنوان تسهیل کننده این رویداد عمل کنند.
یک راه ساده برای اجرای رترو اسپرینت این است که:
- یک وایت برد با سه بخش برپا کنید:
- چه چیزی خوب بود؟
- چه چیزی خوب پیش نرفت؟
- چه چیزی را می توان بهبود بخشید؟
- از هر یک از اعضای تیم اسکرام بخواهید که یک یادداشت بصورت برچسب در بخشهای مربوطه بگذارند.
- در مورد هر بخش بحث کنید.
- فهرستی از پیشرفت هایی که تیم موافق است باید انجام شود، ایجاد کنید.
- از تیم بخواهید این لیست را مرتب کنند و 1 یا 2 مورد برتر را برای کار در اسپرینت بعدی انتخاب کند.
با این حال، راههای خلاقانهتری برای تسهیل رترو اسپرینت وجود دارد و ما اعضای تیم را تشویق میکنیم تا برخی از این تکنیکها را بیاموزند و برای تسهیل جلسات تیم خود داوطلب شوند.
گذشته نگر را موثرتر برگزار کنید
هدف، تایم باکس و شرکت کنندگان رترو به خوبی تعریف شده است. با این حال، ما گاهی اوقات میبینیم که تیمهای اسکرام در مورد رترو در قالب ضدالگوهایی هایی قرار میگیرند که ارزش آنها را کاهش میدهد.
ضد الگوهای رایج گذشته نگر:
- اعضای تیم اسکرام فعالانه مشارکت نمیکنند – زمانی که اعضای تیم اسکرام در طول یک اسپرینت گذشته منفعل هستند، اسکرام مستر اغلب وارد عمل میشود و اطلاعات را از تیم میگیرد، یا فهرستی از زمینههای خود را برای بهبود ارائه میکند.
- مسائل در طول جلسه رترو مطرح نمیشود، اما اعضای تیم در خارج از جلسه درباره آنها گله میکنند.
- شرکت کنندگان مسائلی را که در طول اسپرینت رخ داده است، به خاطر نمیآورند، بنابراین این مسائل در طول جلسه رترو مطرح نمیشود.
- تیم از خودراضی میشود و اعلام میکند که هیچ چیزی نمیتواند بهبود یابد.
- فقدان صداقت و ارتباط – اغلب به این دلیل است که میخواهند تعارضات را به حداقل برسانند یا به دلیل عدم اعتماد به تیم است.
- موارد تکرار شونده، بدون هیچ تغییری – هنگامی که همان موانع یا تعاملات تیمی ناکارآمد در طی چند رترو اسپرینت شناسایی میشود، نشان میدهد که هیچ کاری برای اصلاح مشکلات یا ایجاد بهبود انجام نمیشود.
- تیم روی مواردی تمرکز میکند که نمیتوانند آنها را بهبود بخشند – برخی از تیمها زمان زیادی را صرف تمرکز بر مواردی میکنند که خارج از حوزه و توانایی تیم هستند.
- جلسه رترو به یک “بازی سرزنش” تبدیل میشود که در آن تمرکز بر افراد است تا فرآیند.
- تیم با حضور مالک محصول در رترو راحت نیست – اغلب این اتفاق زمانی میافتد که مالک محصول به جای اینکه به عنوان یک عضو از تیم حضور پیدا کند، به عنوان یک مدیر تیم عمل میکند.
- هیچ برنامهای برای هدایت یا تسهیل جلسه رترو وجود ندارد و یا هر بار به یک روش انجام میشود – اگر شرکتکنندگان برنامهریزی برای اجرای گذشته نگر نداشته باشند، ممکن است گذشته نگر را جلسهای خستهکننده، بیهوده، غیر متمرکز و اتلاف وقت بدانند.
و یا اینکه برای برگزاری جلسه به صورت مکانیکی فقط از قالب سه سوال پیروی کنند:
- چه چیزی خوب بود؟
- چه چیزی خوب پیش نرفت؟
- چه چیزی را می توان بهبود بخشید؟
نکاتی برای داشتن گذشته نگر قویتر
شکستن ضدالگوهای ذکر شده در بالا به داشتن گذشته نگر (رترو) قوی و موثر کمک میکند. برای داشتن گذشته نگر بهتر، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- اطمینان حاصل کنید که همه شرکت میکنند و در جلسه حرفی برای گفتن دارند. از تفاوتهای ارتباطی بین اعضای تیم آگاه باشید. برخی ممکن است درونگرا و برخی دیگر برونگرا باشند. همچنین، اگر یکی از اعضای تیم به شیوهای سرکش و پرتنش عمل میکند، فورا به موضوع رسیدگی کنید.
- محیطی را تقویت کنید که اعضای تیم مشتاق بهبود شرایط کاری خود باشند.
- امنیت روانی قوی و یک فرهنگ ریشهای از شفافیت و باز بودن را تقویت کنید که در آن هر عضو تیم بتواند در مورد مسائل مربوط به شیوههای کاری تیم صادق باشد، حتی اگر ممکن است تعارض (سالم) ایجاد کند.
- اطمینان حاصل کنید که موارد شناسایی شده در طی گذشته نگر مواردی هستند که در واقع فرآیندهای کاری یا محیط تیم را بهبود میبخشند.
- روی موارد شناسایی شده عمل کنید و مطمئن شوید که کل تیم از نحوه حل این موارد مطلع است.
- اگر تیم تعداد قابل توجهی از موارد بهبود را شناسایی کرد، در نظر بگیرید که تیم بهبودها را اولویت بندی کنند و سپس در هر اسپرینت 1 الی 2 بهبود ایجاد کنند.
- اطمینان حاصل کنید که تیم اسکرام درک روشنی از موضوعاتی که در دایره نفوذ و توانایی آنها نیست، داشته باشند و مسائلی را که توسط دیگران در خارج از تیم حل میشود شناسایی کنید. در مورد وضعیت حل آن مسائل شفاف باشید.
- از اعضای تیم اسکرام بخواهید لیستی از مسائلی را که در طول اسپرینت رخ داده است، نگه دارند تا بتوان آنها را در طول جلسه رترو مطرح کرد.
- فراموش نکنید که وضعیت برگزاری رترو خود باید بخشی از موضوعات رترو باشد. راه هایی برای بهبود جلسات گذشته نگر را شناسایی کنید.
- کسانی که جلسه گذشته نگر را تسهیل میکنند و به استفاده از تکنیک های مختلف تسهیل مشتاق هستند، شناسایی کنید.
مترجم: فائزه شمس
منبع: https://www.scrum.org/learning-series/sprint-retrospective
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Itís hard to find well-informed people on this topic, however, you seem like you know what youíre talking about! Thanks