نکاتی برای پیوستن به تیم اسکرام و ایجاد روابط همکاری در تیم برای اسکرام مسترها

مقدمه
پیوستن به یک تیم می تواند هیجان انگیز و گاهی اوقات کمی دلهره آور باشد، به خصوص زمانی که به عنوان یک اسکرام مستر به تیم ملحق می شوید، زیرا شما مسئول کمک به تیم و سازمان هستید تا در ارائه ارزش موثر باشند. علاوه بر توسعه مهارتها، دانش، تکنیکها و تجربه اسکرام، شناخت افرادی که با آنها کار خواهید کرد برای ایجاد یک رابطه قابل اعتماد، افزایش شفافیت و درک مکانهایی که میتوانید به بهبود تیم و سازمان کمک کنید، ضروری است.
جدا از یادگیری در مورد افرادی که با آنها کار خواهید کرد، مهم است که خود را با روش های فعلی کار و تمرینات تیم و همچنین هر گونه چالش یا مانعی که ممکن است با آنها روبرو شوند آشنا کنید. راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید با تیم کار کنید تا زمینههای بهبود را شناسایی کنید و آزمایشهایی را انجام دهید تا یاد بگیرید چگونه به تیم کمک کنید تا مؤثرتر باشند.
برای کمک به شروع، در اینجا سؤالاتی وجود دارد که ممکن است در هنگام پیوستن به یک تیم جدید در نظر داشته باشید.
چگونه میتوانم تیمم را بشناسم؟
همکاران شما در تیم می خواهند شما را بشناسند و همچنین بدانند که شما به عنوان یک اسکرام مستر چه کمکی می توانید به تیم بکنید. هنگام پیوستن به یک تیم، از آنها بپرسید که چگونه می توانید به تیم کمک کنید. چالش های آنها چیست؟ انتظار تیم از شما چیست؟ چه ارزشی می توانید برای تیم بیاورید؟ این سؤالات مکالماتی را آغاز می کند که به شما بینشی در مورد اینکه کجا می توانید ارزش اضافه کنید، می دهد و در عین حال دیدگاهی را در مورد درک و استفاده تیم از Scrum ارائه می دهد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که انتظارات تیم از یک اسکرام مستر به هیچ وجه با مسئولیت های واقعی مطابقت ندارد و می تواند به شما برای اقدامات فوری هنگام پیوستن به تیم کمک کند.
- راه های زیادی برای شناخت تیم وجود دارد. در اینجا چند مورد وجود دارد که می تواند به شما در ارتباط با آنها کمک کند:
- به فعالیت های غیررسمی تیمی بپیوندید. با تیم برای ناهار بیرون بروید یا یک فنجان قهوه بنوشید و با یکدیگر آشنا شوید.
- نقشه های شخصی برای خود بسازید تا با اعضای تیم خود بیشتر آشنا شوید. نقشه های شخصی برای ایجاد همدلی با یکدیگر عالی هستند.
- افراد را در یک جلسه رسمی تر دور هم جمع کنید. به عنوان مثال، یک کارگاه انتظارات، که انتظارات و مسئولیت ها را تعریف می کند. این کار را با تیم و ذینفعان ترتیب دهید.
چگونه می توانم با افرادی خارج از تیم که به عنوان اسکرام مستر با آنها کار خواهم کرد، آشنا شوم؟
خارج از تیم اسکرام شما، گروه های مختلفی از افراد وجود دارند که با آنها کار خواهید کرد و درک و برداشت متفاوتی از اسکرام خواهند داشت. پس از اینکه متوجه شدید چه کسانی در این گروههای مختلف هستند، همانطور که با آنها کار می کنید، ممکن است لازم باشد ارتباطات خود را بر اساس نگرش و تفکر آنها تنظیم کنید. در اینجا چند شخصیت مختلف وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید:
- Unengaged – افرادی که اطلاعات زیادی در مورد Scrum ندارند و درگیری خاصی با اسکرام هم ندارند.
- Enthusiasts – افرادی که اطلاعات زیادی در مورد اسکرام ندارند و بسیار با اسکرام درگیر هستند.
- Cynics – افرادی که اطلاعات زیادی در مورد اسکرام ندارند و در برابر تعامل با اسکرام مقاومت می کنند.
- Spectators – افرادی که اطلاعات زیادی درباره اسکرام دارند اما در حال حاضر درگیر آن نیستند.
طرفداران و منتقدان شما چه کسانی هستند؟
در سازمان شما هم طرفداران و هم منتقدان اسکرام وجود خواهد داشت و برای شما مهم است که با هر دو گروه تعامل داشته باشید. مدافعان، متحدان بالقوه خوبی برای ترویج رویکرد چابکی برای تیم شما و اسکرام هستند. حمایت آنها می تواند به شما کمک کند تا اسکرام را در تیم ارتقا دهید و نفوذ خود را در خارج از تیم گسترش دهید تا به طور موثرتر به اهداف تیم برسید. از سوی دیگر، منتقدان افرادی هستند که به نظر می رسد با رشد اسکرام در تیم شما مخالف هستند یا نگرانی هایی در مورد آنها دارند. باید نگرانیهای آنها را درک کنید تا بتوانید آنها را برای حذف یا کاهش هر گونه تأثیر منفی آماده کنید. شناخت حامیان و منتقدان همچنین می تواند به شما در درک دیدگاه ها و اولویت های ذینفعان مختلف کمک کند. برای شروع، این تمرین را می توانید با توسعه دهندگان و مالک محصول در تیم خود انجام دهید.
ابتدا افراد کلیدی که می توانند به رسیدن به اهدافتان کمک کنند را شناسایی کنید. این افراد به زمینه بستگی دارند، اما می توانند شامل CTO، منابع انسانی، فروش و غیره باشند. این شامل خود اعضای تیم و ذینفعان نیز می شود.
وقتی افراد کلیدی را شناسایی کردید، سوالات زیر را بپرسید:
اگر آنها مدافع هستند:
چه کسی با تیم تعامل بالایی دارد و دانش و درک خوبی از اسکرام دارد؟
چه فرصت هایی برای تعامل با هم وجود دارد؟
چگونه می تواند به تبلیغ اسکرام کمک کند؟
اگر آنها منتقد هستند:
چه کسی درک خوبی از اسکرام دارد اما در برابر تعامل با تیم مقاومت می کند؟
چرا مقاومت می کند؟
این منتقدان چه خطراتی دارند؟
ذینفعان شما از جمله مشتریان و کاربران نهایی چه کسانی هستند؟
وقتی صحبت از ارائه ارزش موثر توسط تیم های اسکرام می شود، همکاری نکته ای کلیدی است. این شامل همکاری نزدیک اعضای تیم اسکرام با ذینفعان می شود. تیمهای اسکرام که در طول اسپرینت با ذینفعان خود درگیر و همکاری نزدیکی دارند، میتوانند در همان ابتدا به بینشهای ارزشمندی دست یابند و به آنها امکان بازرسی و تطبیق سریعتر را میدهد. علاوه بر این، همکاری نزدیک بین تیم اسکرام و ذینفعان آنها به ایجاد اعتماد، وفاداری و حمایت کمک می کند.
برای همکاری موثر با ذینفعان خود، ابتدا باید بدانید که آنها چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و چه چیزی آنها را ناامید می کند. بهعنوان یک اسکرام مستر، میتوانید با گرد هم آوردن تیم برای به دست آوردن اطلاعاتی که تیم درمورد ذینفعان شما میداند، به افزایش تعامل و همکاری مؤثر ذینفعان کمک کنید. یکی از راههای انجام این کار، ایجاد نقشه ذینفعان با همکاری تیم است.
نتیجه مشخص کردن ذینفعان به صورت تیمی، درک مشترک نیازها و علایق ذینفعان و رفع هرگونه مانعی بین ذینفعان و تیم است که از همکاری نزدیک جلوگیری می کند. یک خروجی از این فعالیت می تواند یک نقشه ذینفعان باشد که به تعامل با ذینفعان مناسب در زمان مناسب کمک می کند.
تیم اسکرام باید روابط ذینفعان خود را در اسرع وقت درک کند. سعی کنید نقشه ذینفعان را آماده کنید و به طور منظم آن را مرور کنید تا با تغییر روابط، نقشه ذینفعان را آپدیت کنید.
در تعاملات تیم اسکرام با یکدیگر به دنبال چه چیزی باشم؟
آشنایی با اعضای تیم، رفتارهای آنها و نحوه همکاری و تعامل آنها با یکدیگر به اسکرام مستر کمک می کند تا بفهمد تیم چگونه کار می کند و کجا می تواند از تیم اسکرام حمایت کند. در حین و خارج از جلسات اسکرامی مشاهده کنید، گوش دهید و یاد بگیرید.
از خود بپرسید:
- آیا تیم به خوبی با هم کار می کند؟
- آیا آنها همکاری خوبی دارند؟
- آیا موانع یا درگیری های ارتباطی وجود دارد؟
- آیا تیم هنگام تعامل با یکدیگر ارزش های اسکرام یعنی شجاعت، باز بودن، تمرکز، تعهد و احترام را رعایت می کند؟
- آیا تیم تمام مهارت ها را برای ارائه یک Done Increment در دسترس دارد؟
در تعاملات تیم اسکرام با سازمان به دنبال چه چیزی باشم؟
پویایی های سازمانی یکی از مهم ترین مواردی است که باید به عنوان یک اسکرام مستر از آن آگاه بود زیرا محیط اطراف تیم شما تأثیر زیادی بر نتایج و اثربخشی آنها دارد. وابستگی ها و نیروهای تأثیرگذار خارج از تیم را کاوش کنید تا بتوانید روی آنها کار کنید. همچنین، برای درک موانع سازمانی و زمینههایی در سازمان که فاقد چابکی هستند، وقت بگذارید تا بتوانید به ایجاد یک پایه و اساس مستحکم دوستانه اسکرام برای پیشرفت و مؤثر بودن تیم خود کمک کنید.
چگونه می توان متوجه شد که تیم اسکرام می خواهد به چه چیزی برسد؟
اهداف، نتایج و اندازه گیری های تیم اسکرام
یک شروع خوب برای پیوستن به یک تیم این است که بفهمید تیم اسکرام به دنبال چه چیزی است. برخی از سوالاتی که باید از اعضای تیم اسکرام خود بپرسید عبارتند از:
- Product Goal فعلی چیست؟ پیشرفت به سمت Product Goal چگونه است؟
- چه موانعی تیم را از رسیدن به هدفش باز می دارد؟
- چه فرصت های یادگیری برای خود تیم وجود دارد؟
- تیم و ذینفعان آن چگونه می دانند که آیا این هدف محقق شده است؟
- چگونه می توان به تیم در دستیابی به هدف(های) خود کمک کنم؟
- چگونه می توانیم به عنوان یک تیم آزمایش کنیم و با هم یاد بگیریم تا در دستیابی به هدف(های) خود موثرتر باشیم؟
ارائه ارزش
تیم اسکرام موثر تیمی است که ارزشی را برای مشتری ایجاد و ارائه می کند. یک اسکرام مستر موثر به تیم کمک می کند تا راه های بهتری برای ارائه ارزش پیدا کند. از اعضای تیم اسکرام خود بپرسید که در حال حاضر چگونه ارزش را اندازه می گیرند. زمان زیادی طول نمی کشد تا متوجه شوید که آیا تیم کار را به عنوان آزمایش و فرصت یادگیری تلقی می کند یا فقط سعی می کند کار را تکمیل و انجام دهد. در اینجا چند سوال برای بررسی وجود دارد:
- آیا ارزشمند بودن چیزی را که ساخته اند با استفاده از مشتریان و کاربران اعتبار سنجی می کنند؟
- آیا آنها Product Backlog را به طور منظم بر اساس بازخورد تطبیق می دهند؟
- چه فرصت هایی برای بهبود وجود دارد که می توانید با هم امتحان کنید؟
- چگونه می توانید از مالک محصول حمایت کنید؟
- آیا عوامل خارجی بر توانایی تیم برای رسیدن به ارزش تأثیر می گذارد؟
تاکنون اسکرام چگونه برای تیم کار می کرده است؟
اثربخشی اسکرام
طبق راهنمای اسکرام، «اسکرام یک چارچوب سبک وزن است که به افراد، تیمها و سازمانها کمک میکند تا از طریق راهحلهای تطبیقی برای مشکلات پیچیده، ارزش تولید کنند». وقتی یاد گرفتیم که اسکرام چقدر برای تیم موثر است، می خواهیم بفهمیم که آیا تیم از طریق راه حل های تطبیقی ارزش ایجاد می کند یا خیر. یک نقطه شروع عالی این است که با مالک محصول تیم صحبت کنید و در مورد درک آنها از ارزش و همچنین اهداف و چشم انداز آنها برای محصول صحبت کنید. شما می توانید از راهنمای مدیریت مبتنی بر شواهد (EBM) به عنوان یک راهنما استفاده کنید.
روش های فعلی کار تیم
با روش های فعلی کار تیم آشنا شوید.
توافقنامه کاری درون تیمی را با اعضا دوباره بررسی کنید. اگر تیم توافقنامه کاری ندارد، پس این یک فرصت عالی برای ایجاد آن درون تیم است.
دیگر مصنوعاتی که میتوانند به شما بینشی در مورد روشهای کار تیم بدهند عبارتند از Definition of Done، Sprint Board، پیشرفتهای Sprint Retrospective.
با درک اینکه تیم در حال حاضر چگونه کار میکند، و دلایلی که در پس روش کار آنها وجود دارد، میتوانید زمینههای بهبود را شناسایی کنید و به تیم کمک کنید تا تکنیکها و شیوههای مختلف را کشف و آزمایش کند، مهارتهای خود را بهبود بخشد و به طور مؤثرتری با هم کار کند.
نکات کلیدی
- هر تیمی منحصر به فرد است. به دست آوردن درک درستی از نیازها، چالش ها، اهداف و محیط سازمانی یک تیم که در آن کار می کنند می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کجا و چگونه می توانید به عنوان یک اسکرام مستر ارزش بیافزایید.
- همکاری نزدیک بین تیم اسکرام و ذینفعان آنها منجر به افزایش اعتماد، وفاداری و حمایت می شود. تکنیک هایی مانند درست کردن نقشه از ذینفعان را امتحان کنید، اما بیش از حد وقت و انرژی را روی آن سرمایه گذاری نکنید. نقشه ذینفعان باید همانطور که روابط و نیازهای محصول تغییر می کند، به روز رسانی شود.
- اسکرام مستر باید محیطی را که خارج از تیم اسکرام است درک کند زیرا پویایی های سازمانی بدون شک بر توانایی تیم برای دستیابی به اهداف و ارائه ارزش تأثیر می گذارد.
مترجم: امیر دوراندیش
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.