5 قدم برای رشد هویت تیمی
اسکرام به تیم های خود مدیریتی، Cross functional و مشارکتی نیاز دارد. موفقیت اسکرام به قدرت یک تیم بستگی دارد. در این پست، بعد هویت تیم را بررسی خواهیم کرد.
شماره 1 – از هر عضو تیم قدردانی کنید
تیم ها از افراد تشکیل شده اند و مهم است که افراد فوقالعاده منحصربهفرد و پیچیدهای را که یک تیم را تشکیل داده اند را از دست ندهیم. حتی زمانی که میکوشیم خودخواهی فردی را کنار بگذاریم و روی اهداف و نتایج تیم تمرکز کنیم. به هر حال، افراد متعهد و با رضایت، خلاق تر و سازنده تر خواهند بود.
اول، در نظر داشته باشید که هر کس شخصیت منحصر به فردی دارد. ویژگی های شخصیتی شما بر اساس ترجیحات شما ایجاد می شوند و بیانگر این است که شما چه کسی هستید. این موارد شامل سبکهای ارتباطی، سبکهای یادگیری، جغد شب بودن، واکنش ها در تعارض، درونگرایی یا برونگرایی، و بسیاری از ویژگیهای زمینهای و خاص دیگر است. در حالی که برآوردن همه ترجیحات فردی در یک تیم غیرممکن است، درک و قدردانی از ترجیحات فردی مهم است، بنابراین گروه می تواند برای یک موقعیت خاص مذاکره کند، همچنین قدردانی از افراد باعث می شود تا آنها به نفع گروه از منطقه راحتی خود خارج می شوند.
دوم، احترام گذاشتن به اینکه مردم انگیزه هایی درونی دارند. شما نیازی به ایجاد انگیزه در افراد ندارید. در عوض، باید محیطی ایجاد کنید که انگیزه درونی افراد را فعال کند. افراد دوست دارند تا چگونگی انجام دادن کارشان را خودشان انتخاب کنند. آنها می خواهند توانایی های خود را افزایش دهند و در کاری عالی شوند. همچنین کاری را انجام دهند که معنا و تاثیر بیشتری داشته باشد.
یک مهارت کلیدی برای همه افراد در رابطه با قدردانی از خود و دیگران، هوش هیجانی است. این شامل درک و مدیریت احساسات خود و توانایی تشخیص و تأثیرگذاری بر احساسات دیگران است. افراد ترکیب پیچیده ای از افکار و احساسات هستند که تحت تأثیر قضاوت ما و درک ما از واقعیت هستند. این موارد در هم آمیخته شده اند و مدام در حال تغییر هستند. هوش هیجانی به شما کمک می کند تا همه این موارد را درک کنید، به طوری که می توانید نحوه پاسخگویی به موقعیت ها را بر اساس نتایجی که به دنبال آن هستید انتخاب کنید.
اکنون که می دانیم چگونه افراد انگیزه درونی پیدا می کنند و تحت تأثیر ترجیحات شخصیتی خود قرار می گیرند و اینکه چگونه از هوش هیجانی در تعاملات خود با دیگران استفاده می کنند، اجازه دهید این موضوع را به تیم ربط دهیم.
شماره 2 – هدف تیمی، ارزش های تیمی و چشم انداز تیم را تعیین کنید
چرا ما وجود داریم؟ (هدف)
چه چیزی برای ما مهم است؟ (ارزش های)
ما چه میخواهیم؟ (چشم انداز)
این سه سوال یک تیم را در مسیر تبدیل شدن به تیمی مشارکتی و با کارایی بالا راهنمایی می کند. اینگونه است که از درک و قدردانی افراد برای متحد شدن حول یک هدف مشترک، ایجاد ارزشهای مشترک و ایجاد چشمانداز روشنی برای وضعیت آیندهای که میخواهید به آن برسید، استفاده میکنید.
این شفافیت، خود مدیریتی را ممکن میسازد و به انگیزه درونی کمک میکند.
ایجاد هویت تیمی یک فعالیت تیم سازی یکباره نیست. اینها سه سوالی هستند که به توضیح و اصلاح آنها ادامه خواهید داد. شما به عنوان یک تیم از این سوالات برای ارزیابی نحوه پیشرفت کارها، تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی و بررسی اینکه هنوز در مسیری که می خواهید به عنوان یک تیم بروید، هستید یا نه استفاده خواهید کرد. با گذشت زمان، افراد تیم شروع به تجسم این سوالات و استفاده از آنها به طور شهودی خواهند کرد.
شماره 3 – بنیان اعتماد را بسازید
همه چیز به پایه و اساس اعتماد بستگی دارد. اعتماد، تمایل به آسیب پذیر بودن در برابر یکدیگر است. با کمی اعتماد شما می توانید خود واقعی تان را به افراد نشان دهید و دیگران متوجه شوند که شما واقعا چه کسی هستید و چه چیزی به شما انگیزه می دهد (به شماره 1 مراجعه کنید). برای داشتن مکالمات معنادار در مورد ارزش ها، هدف و چشم انداز، مقداری اعتماد لازم است. در نظر داشته باشید که اعتماد در طول زمان زمانی که افراد خود را بیشتر در برابر دیگران آسیب پذیر کنند افزایش می یابد و نکته مهم این است که افراد مراقب آسیب پذیری اعضای تیم خود هستند.
اعتماد را می توان ریشه های هویت تیم دانست. با رشد ریشه ها، هویت تیم قوی تر می شود. این تیم انعطاف پذیرتر است و می تواند سالم از طوفان بیرون بیاید و زنده بماند. اما برای رشد ریشه ها نیاز به زمان و تغذیه مداوم است.
هنگامی که در یک تیم اعتماد وجود داشته باشد، درگیری ها به تعارض های سازنده تبدیل می شوند. افراد حاضرند یکدیگر را به چالش بکشند. اعضای تیم مایلند فرضیات را به چالش بکشند و ایده های وحشیانه و دیوانه (و احتمالاً درخشان) خود را به اشتراک بگذارند. آنها مایل به ریسک هوشمندانه هستند.
شماره 4 – در مسیر تضاد حرکت کنید
تعارض ناشی از میل به “برنده شدن” یا “درست بودن” سازنده نیست. صحبت نکردن به این دلیل که نمیخواهید دیگران را ناراحت کنید یا به شیوهای خاص شما را درک کنند نیز سازنده نیست.
تعارض سازنده زمانی اتفاق میافتد که افراد برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن تمایل داشته باشند تا ایدهها و دیدگاهها را به اشتراک بگذارند و همچنین ایدهها و دیدگاههای یکدیگر را به چالش بکشند. این تفکر باعث خلاقیت و نوآوری می شود.
تعارض سازنده به معنای به چالش کشیدن وضعیت موجود، مفروضات و باورهای محدود کننده شماست.
در اینجا چند اصل اساسی برای تعارض سازنده وجود دارد:
- شما به حرف دیگران گوش می دهید. واقعا گوش کنید و حرف طرف مقابل را قطع نکنید. چشم هایتان را گرد نکنید. هنگام گوش کردن به فکر آماده کردن جواب برای طرف مقابل نباشید. نتیجه —> دیگران احساس می کنند شنیده می شوند.
- به دیدگاه ها، عقاید بقیه احترام می گذارید. وقتی به آنها احترام بگذارید، می توانید با ذهنیت یافتن بهترین راه حل برای موقعیت پیش آمده، آنها را به چالش بکشید. نتیجه —> دیگران احساس می کنند شنیده می شوند و از آنها دعوت می شود تا گزینه های جایگزین را در نظر بگیرند.
- شما می توانید مخالفت کنید و در عین حال متعهد باشید. زیرا احساس می کنید شنیده می شوید و مورد احترام هستید. زمانی که شما شنیده شوید، ذهن خود را نسبت به راه حل های جایگزین باز می کنید. نتیجه —> می توانید از جهت گیری تیم حمایت کنید.
هنگامی که در یک تیم تعارض سازنده وجود دارد، می توان به تصمیمات تیمی تعهد داشت.
شماره 5- ایجاد تعهد و مسئولیت پذیری برای تیم
تعهد به روش های مختلفی در یک تیم نمایان می شود، از تعهد به Big picture گرفته تا تصمیمات کوچکتر که روزانه گرفته می شود. در نهایت، تعهد در مورد همسویی تعامل روزانه شما با هدف تیمی، ارزش های تیمی و چشم انداز تیم است (شماره 2).
یکی از راه های پرورش تعهد، تسهیل گری در اجماع های گروهی است. منظور از اجماع این است که افراد می توانند با نظرات و تصمیمات مخالفت کنند و در عین حال به آنها متعهد باشند (شماره 3). مطمئن شوید که تصمیمات کلیدی در پایان بحث های تیمی برای همه شفاف شده است و همه مایل به حمایت از آنها هستند.
نکته حائز اهمیت این است که اعضای تیم باید یکدیگر را در قبال تعهدات تیم پاسخگو بدانند. وارد شدن به چنین تعارضاتی نیازمند شجاعت است (شماره 4)، اما اگر به اندازه کافی اعتماد و احترام و قدردانی از افراد وجود داشته باشد این تعارضات سازنده خواهند شد. وقتی اعضای تیم نسبت به پاسخگویی باز باشند، استانداردهای بالاتری را ممکن میسازند زیرا همه برای بهترین نتایج ممکن تلاش میکنند. این تعامل می تواند در قالب کیفیت بالاتر، راه حل های بهتر، یادگیری بیشتر و نوآوری بیشتر نشان داده شود. و در نهایت، تیم را قادر می سازد تا روی اهداف مشترک و نتایج تیمی خود متمرکز بماند.
مترجم: امیر دوراندیش
منبع: https://www.agilesocks.com/scrum-mastery-5-steps-grow-strong-team-identity
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.